Támogassa a magyar kormány az autók légszennyezésének csökkentését!

Magyarországnak is azt kell mérlegelnie az EU Környezetvédelmi Miniszterek Tanácsának december 16-i ülésén, hogy mi a fontosabb: az emberek egészsége és az Európai Unió versenyképessége, vagy az, hogy az autógyárak még sok-sok évig adhassanak el idejétmúlt, szükségtelenül sok nitrogénoxidot (NOx) a levegőbe kipufogó gépkocsikat. A Levegő Munkacsoport levélben kérte Fazekas Sándor földművelésügyi minisztert, hogy támogassa az Európai Bizottság javaslatát a gépkocsik használat közbeni levegőszennyezését a korábbinál pontosabban mérő új tesztelési eljárás bevezetésére.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2015. novemberi jelentése szerint a NOx-kibocsátás Európában mintegy 75 000 ember idő előtti halálát okozza. A minisztereknek arról kell dönteniük, hogy az új gépkocsikra 2015-től érvényes (már 2007-ben megállapított) levegőszennyezési határértékhez ragaszkodva – azt méltányosan, de nem engedékenyen az új tesztelési eljáráshoz igazítva – mikortól tudjuk csökkenteni Európában a NOx okozta halálozások számát.
Az engedmények lényege, hogy az új gépkocsik használat közbeni kibocsátása egy ideig még lehet rosszabb, mint az Euro 6 szabályozás szerinti. Az engedmény indoka, hogy eddig elég volt a most érvényes gyári méréseknek megfelelni, az azonban teret adott a manipulációnak, annak, hogy a tesztelési körülmények egy ideális, és nem a valódi használatnak feleljenek meg.
Bár az engedmény indokolható – kell idő az új technikák beépítésére, tesztelésére, sorozatgyártásba vételére –, de tudni kell, hogy egy mérés során, melyben 10 különféle gépkocsi NOx-kibocsátását mérték valós körülmények között, volt egy modell, aminek a kibocsátását az előírt 80 mg/km határérték alatt lehetett tartani. Más szóval, van a piacon olyan gépkocsi, amely teljesíti az Euro 6 előírást az új tesztelési eljárás során is.
Kapcsolódó anyagok:

Hírfigyelő