Minden út a 4-es metróhoz vezet?

Lassan, de biztosan elkészül az M4 metró. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ehhez kapcsolódóan – némileg ugyan elkésve, és igen rövid határidővel – vitára bocsátotta honlapján javaslatát a felszíni tömegközlekedés átrendezésére. A Levegő Munkacsoport szakértői  olyan  javaslatokat dolgoztak ki, melyek segíthetnek abban, hogy az utazóközönség és általában a lakosság a lehető legelégedettebbek legyen az M4 elindulása utáni tömegközlekedési szolgáltatásokkal.

A Levegő Munkacsoport szakértői szerint a felszíni tömegközlekedés átrendezése, ha a BKK tervei szerint valósul meg, igen hátrányos lesz például Felső-Budafok és Kelenvölgy lakosai számára. Az erre a területre tervezett buszhálózat talán a legkevésbé sikerült hálózatszervezési szempontból. A járattervekből kiolvasható koncepció az lehetett, hogy Kelenvölgyben feleződjön meg a buszok követési ideje, aminek eredményeként az Arany János utca belvárosi kapcsolata is megszűnik. Tipikus vesztes-vesztes szituáció! Viszont jó kezdeményezés, hogy induljanak gyorsjáratok is erről a területről, de ezt a megoldást az egymással szomszédos 141-es és 150-es vonaláról akár többletköltség nélkül ki lehetne terjeszteni a budafoki fennsík belsőbb részeire is.

Válsághelyzetet hozna létre  az Őrmezői lakótelep forgalmi terhelése, mert tízszer annyit piruetteznének körülötte (és benne) a buszjáratok, mint kellene. Budaörs pedig – amely súlyos milliókat fizet a BKK-nak –  egy összehangolhatatlan járatokból szervezett buszhálózatot kapna..

Az M4 terhelése szempontjából komoly hiányosság, hogy a vasúti menetrend nem számol a kelenföldi intermodális csomóponttal: a vasútállomások mellett lakó, de kényszerűen buszozgató vagy autózó emberek szinte semmi változást nem vesznek majd észre. Nem lesz ütemes, sűrű vasúti szolgáltatás Kelenföldre az agglomeráció és a külvárosok vasúti megállóiból. A Fővárosi Önkormányzat és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sem mint megrendelő, sem mint a metróépítés költségviselője nem foglalkozott azzal a pár ezer utassal, akiket ezzel meg lehetett volna nyerni a metrónak.

A Levegő Munkacsoport tudja, és más civil szervezetekkel (például a jelen ügyben szintén javaslatokkal élő VEKE) együtt a kezdetektől fogva képviseli, hogy a négyes metró végül megvalósult koncepciója mennyire messze van attól, amire Budapestnek szüksége lenne, azonban ha már megvalósult, javaslataival ahhoz szeretne hozzájárulni, hogy minél több olyan utas legyen, akinek mégis jó választásnak bizonyul. Ezért készítette el és juttatta el azokat a BKK-hoz. Egyúttal várja mindenki észrevételét a javaslatokkal kapcsolatban.

További felvilágosítás:

Lukács András, (06 1) 411-0510, levego@levego.hu
Pongrácz Gergely, +3630-349-6555, pongracz.gergely@gmail.com
Vargha Márton +3630-350-1835, vargha.marton@levego.hu

Hírfigyelő